OGRZEWANIE W STACJI KONTROLI POJAZDÓW | STAG LUZINO

Kotłownia, aby spełnić zapotrzebowanie dużego obiektu diagnostyki pojazdów.

Firma z wieloletnim stażem  w dziedzinie mechaniki pojazdowej otworzyła nowy punkt diagnostyki i kontroli pojazdów oraz instalacji auto-gaz.

Specjalistyczne wyposażenie, podnośniki, narzędzia i komputery, wykwalifikowana kadra mechaników, warsztat i uprawnienia. Dzięki wiedzy i doświadczeniu inwestor zapewnił swoim klientom i pracownikom najwyższy standard usług i warunków pracy. Nic więc dziwnego, że kwestię techniki grzewczej również powierzył firmie, która sprosta wyzwaniu.

Budynek stacji kontroli pojazdów, który powstał w Luzinie ma za zadanie pomieścić nawet duże maszyny rolnicze. Główna sala z dwoma pozycjami oraz dodatkowy garaż diagnostyczny na parterze, pomieszczenia gospodarcze w podpiwniczeniu i przestrzeń biurowa na piętrze.
Duży metraż do ogrzania, do tego wysokie sufity hal garażowych i ciągłe przeciągi spowodowane otwieraniem, aż sześciu bram wjazdowych i wyjazdowych sprawiają, że ogrzanie stacji to nie lada wyzwanie.

Jak skutecznie i tanio ogrzać tak dużą przestrzeń?

Mogłoby się wydawać, że jedynym wyjściem w wypadku takiego budynku jest ogromny kocioł o wielkiej mocy i cicha akceptacja ogromnych rachunków. Udowodniliśmy jednak, że wystarczy niewielki, ekonomiczny kocioł, a kluczem jest przemyślany system.

Zdecydowano się na zastosowanie wodnego ogrzewania podłogowego w całym budynku.
Ogrzewanie podłogowe, to system niskotemperaturowy, więc w porównaniu np., do ogrzewania grzejnikowego, nie wymaga tak wysokiej temperatury medium. Dzięki temu kocioł nie musi mieć dużej mocy, by zapewnić skuteczne działanie instalacji.
Ze względu na specyfikę zawodu użytkowników, ogrzewanie podłogowe to nie tylko wygoda przyjemnego ciepła pod stopami, jak to czasem bywa w budownictwie mieszkalnym. Tutaj jest to także kwestia komfortu pracy, a nawet zdrowia.
Mechanicy spędzają wiele czasu w kanałach, pod maszynami i w dużej, przestrzennej hali. Nie do przyjęcia jest, aby przez cały czas od kafli „ciągnęło” chłodem, a źródła ciepła znajdowały się na ścianach, kilka metrów od nich. Ogrzewanie podłogowe zapewnia ciepło niezależnie od tego, w którym miejscu warsztatu się znajdują i nie pozwala na wyziębianie organizmu, gdy znajdują się w kanale lub na ziemi pod pojazdem.

Mechanika nie należy do czystych i suchych. Wjeżdżające i wyjeżdżające pojazdy przynoszą zanieczyszczenia z zewnątrz, a smary i płyny często rozlewają się i trafiają na podłogę.  Nie tylko brudzą powierzchnię, ale śliskie, stanowią niebezpieczeństwo. Ważne jest, aby móc łatwo i skutecznie pozbyć się takich zanieczyszczeń z przestrzeni pracy. Tutaj również zastosowanie ma ogrzewanie podłogowe, które przyspiesza schnięcie rozlanych substancji. Przede wszystkim, w tym celu przy kanałach oraz bramach zbudowano odwodnienia liniowe połączone z ukrytym pod klapą w podłodze separatorem wód zaolejonych, który pozwala odpowiednio oczyścić płyny, nim trafią do systemu kanalizacyjnego.

Nie jest wyzwaniem ogrzać zamknięte pomieszczenie, ale co w przypadku hali, w której otwieranie bram garażowych powoduje przeciągi i uciekanie powietrza?

Rozwiązanie to równomierne, powierzchniowe ogrzewanie podstawowe i  dodatkowe dogrzewanie przez wentylacje mechaniczną z nagrzewnicą. Taki, współpracujący zestaw systemów pozwoli zminimalizować ilość uciekającego ciepła i szybko uzupełnić straty.

Jako firma świadcząca kompleksowe usługi hydrauliczne wykonaliśmy także instalacje wod-kan.

Ogrzewanie to jeszcze nie wszystko, duża stacja, to także wielu pracowników, którzy potrzebują ciepłej wody użytkowej i zaplecza sanitarnego. Wyliczono, że aby w łazienkach i przestrzeni gospodarczo-sanitarnej nie zabrakło ciepłej wody wystarczy dobrze zaizolowany zasobnik o pojemności 150l. Wykonaliśmy podstawową instalację wodno-kanalizacyjną, montaż odwodnień liniowych i zbiornika separatora w hali warsztatu oraz wyposażenie łazienek. W przestrzeni gospodarczej dla pracowników przygotowaliśmy przyłącza dla zlewów w aneksie kuchennym i pryszniców w łazience oraz zamontowaliśmy stelaż toaletowy producenta Grohe.

Jak jeden kocioł może spełniać tyle zadań?

Kotłownia musi dostarczyć ciepłą wodę do instalacji podłogowej w piwnicy, przestrzeni garażowej i na piętrze budynku, do nagrzewnicy wentylacji mechanicznej i dla celów użytkowych.
Kocioł Vaillant zapewnia wystarczającą moc ogrzewania, jednak aby odpowiednio rozprowadzić energię cieplną niezbędny był zestaw aż trzech pomp. Dwa układy mieszaczowe realizują zasilanie na piwnicę i hale garażową oraz osobno na lokale biurowe w kondygnacji na piętrze. Kolejna pompa pracuje na potrzeby nagrzewnicy w centrali wentylacyjnej. Natomiast zasobnik zapewnia wodę użytkową. Praca pomp zestawu mieszaczowego wymaga odpowiedniego zarządzania, kontroli i regulacji. W tym celu zainstalowany został Moduł Vaillant VR71, to część automatyki systemowej, która pozwala na zarządzanie pracą całego systemu z pozycji jednego regulatora MultiMatic 700.

Podsumowując, system łączący kocioł, zestaw pomp i zasobnik, który spełnia wiele zadań równocześnie i od jego skoordynowanej pracy zależy komfort cieplny w całej stacji, a można go kontrolować i programować równie prosto, co ogrzewanie w domku jednorodzinnym.

Zobacz również